نقشه شهرهای عربستان

در نوشتار زیر، توضیحات عمومی از نقشه عربستان ارائه شده است:

نخست نقشه ای کلی، از موقعیت جغرافی یایی کشور عربستان صعودی را در ۳ تصویر زیر خواهید دید.

معمولا از شهرهای مدینه (Medina)، مکه (Mecca)، جده (Jeddah)، دممام (Dammam)، آپ ها (Apha) و (Riyadh) به عنوان شهرهای بزرگ و مهم کشور عربستان صعودی یاد می شود:

شهر مدینه (Medina): نام شهری است در کشور عربستان سعودی واقع در شبه جزیره عربستان. این شهر در شمال ریاض قرار گرفته و آب‌وهوایی خشک و بیابانی با تابستان‌های داغ و زمستان‌های سرد دارد. شهری مدینه در ناحیه تاریخی حجاز در کشور عربستان سعودی، این شهر پس از هجرت پیامبر اسلام، به مدینةالنبی (شهر پیامبر) معروف شد. فاصله مدینه تا مکه حدود ۴۲۰ کیلومتر است.

شهر مکه (Mecca): شهری در کشور عربستان سعودی، واقع در شبه جزیره عربستان. مکه یکی از شهرهای تاریخی این کشور است و بخاطر قرار داشتن کعبه، قبله‌گاه مسلمانان در آن مقدس‌ترین شهر اسلام به‌شمار می‌رود. مکه زادگاه حضرت محمد (ص) و محل بعثت پیامبر اسلام است. مکه یکی از مدرترین شهرهای عربستان صعودی به شمار می رود.

شهر جده (Jeddah): شهری در غرب کشور عربستان. این شهر در کناره دریای سرخ قرار دارد، و به «عروس دریای سرخ» ملقب است. این شهر پایتخت اقتصادی و گردشگری عربستان سعودی است.

شهر دممام (Dammam): یکی از مناطق نفت خیز کشور عربستان بشمار می رود. این شهر بعد از بندر جده، یکی از مناطق مهم صادرات و واردات در کشور عربستان است. یکی از فرودگاه های بزرگ جهان در این شهر ساخته شده است.

شهر ریاض (Riyadh): پایتخت کشور عربستان است. این شهر یکی از آبادترین و پررونق‌ترین شهرهای عربستان سعودی است. دانشگاه ملک سعود بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه در کشور عربستان در این شهر قرار دارد.