حج افراد خارج از کشور

تنها در تعداد محدودی از کشورهای جهان (مانند ایران و ترکیه) اعزام افراد به حج توسط یک سازمان مشخص و دولتی مدیریت میشود و در سایر کشورها این امر توسط کاروانهایی کاملا مستقل و خصوصی صورت میگیرد. بنابراین کاروانها در نوع خدمات ، کیفیت آنها و قیمت پیشنهادی کاملا آزاد میباشند . اگر چه حج یک سفر معنوی است نه یک تور گردشگری اما به دلیل ویژگیهای  کاملا متفاوت و بی نظیر آن (مثل حضور بیش از 2 میلیون نفر در یک روز در یک صحرا با امکانات محدود) انتخاب کاروانی مناسب با مسولانی با تجربه میتواند به بهره وری بیشتر از این سفر معنوی کمک کند. علاوه بر این ممکن است افرادی به دنبال سفری با شرایط ویژه باشند مانند محدودیت طول سفر و یا پرواز به عربستان از مسیری خاص، که داشتن اطلاعات کاروانهای مختلف و گزینه های موجود میتواند آنها را در یافتن کاروان مناسب یاری کند.

لذا موسسه البیت با هدف کمک به مشتاقان بیت الله الحرام اطلاعات تعداد زیادی از کاروانهای خارج از کشور را در اینجا عرضه میدارد. لازم به ذکر است که این کاروانها توسط  کارشناسان موسسه ارزیابی نشده اند و اطلاعات آنها از منابع اینترنتی جمع آوری شده است. بدیهی است موسسه هیچ مسولیتی در قبال انتخاب هر یک از کاروانهای مذکور نخواهد داشت.

اطلاعات کاروانهایی که توسط موسسه البیت گردآوری شده را از اینجا دریافت کنید.

همچنین لیست بسیاری از کاروانهایی که خدمات حج و عمره ارائه میدهند را میتوان در سایت hajjratings مشاهده نمود.

برخی از سوالات شما عزیزان در بخش ذیل پاسخ داده شده است:

حداقل زمان لازم برای انجام حج چند روز است؟

همانطور که می دانید اعمال واجب حج تمتع با وقوف در عرفات از ظهر روز 9 ذى‏حجّه شروع میشود و تا رمی جمرات در روزهای 11 و 12 ذی حجه ادامه دارد اما در عمل معمولا نمی توان حج  را در کمتر از یک هفته به جا آورد. مشکل اصلی هم بسته شدن فرودگاه جده چند روز قبل از شروع اعمال است. به هر حال توجه داشته باشید که برای انجام حج لازم نیست یک ماه مرخصی بگیرید و در صورت ضرورت می توان تا کمتر از 10 روز نیز به این فیض بزرگ نائل شد. البته برای انجام حج در کمترین زمان مواردی باید لحاظ شود (مانند پرواز مستقل از کاروان، تنظیم زمان ورود و خروج ، نحوه تشرف به مدینه منوره در صورت تمایل، تحویل و اخذ پاسپورت به/ از مکتبه الوکلا به صورت انفرادی و …

چگونه می توان در خارج از ایران، ویزای عربستان تهیه کرد؟

ویزای حج فقط از طریق آژانس های مورد تایید وزارت حج عربستان صادر می شود و معمولا سفارتهای عربستان در این رابطه به صورت انفرادی ویزا نمی دهند.

چه مدارکی برای اخذ ویزای حج برای افراد خارج از ایران لازم است؟

پاسپورت که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد، کارت اقامت کشور اروپایی  (حتی کارت موقت دانشجویی هم قابل قبول است)، دو قطعه عکس و کارت واکسن مننژیت (اگر قبلا این واکسن را تزریق نموده اید معمولا تا 3 سال اعتبار دارد)

هزینه انجام سفر حج از طریق کشورهای خارجی چقدر است؟

ویزای حج تمتع رایگان است اما آژانس ها حداقل 500 یورو بابت هر ویزا مطالبه می کنند و این به دلیل حق الزحمه آنها جهت پیگیری ها  و تامین هزینه های قبل از سفر مسولان کاروان به عربستان جهت رزرو هتل و فراهم نمودن سایر امکانات است. نکته مهم این است که آژانس ها معمولا فقط در صورت اخذ ویزا هزینه دریافت می کنند و چنانچه درخواست ویزای شما رد شود هزینه ای ندارد.

آیا می توان بصورت انفرادی به سفر حج مشرف شد؟

برای ورود به عربستان در ایام حج آنچه مهم است فقط داشتن ویزای حج است و کاروان و پرواز و کشور صادر کننده ویزا و غیره چندان مهم نیست. بنابراین  شما می توانید مثلا از یکی از کاروان های شهر خود ویزا دریافت کنید و در صورت تمایل با گروه دیگری برای اقامت هماهنگ کنید. خوب است بدانید که فقط چند کشور مانند ایران و ترکیه هستند که به صورت سازمان دهی شده کاروان های حج اعزام می کنند و حجاج زیادی از سایر کشورها کلا به صورت انفرادی به حج مشرف می شوند.